Pokračuj v čítaní alebo preskoč na hlavné menu. Iné možnosti: Prejdi na Vyhľadávanie alebo Pätičku stránky.
Pokračuj v čítaní alebo preskoč na hlavné menu. Iné možnosti: Prejdi na Vyhľadávanie alebo Pätičku stránky.
Nový zákon o ochrane spotrebiteľa zvyšuje ochranu zraniteľných skupín spotrebiteľov
Vytvorené dňa: 24.04.2024 Aktualizované dňa: 25.04.2024
Národná rada Slovenskej republiky vo štvrtok 24. apríla 2024 schválila Zákon o ochrane spotrebiteľa, ktorý pripravilo Ministerstvo hospodárstva (MH) SR. Ide o zásadnú revíziu spotrebiteľského práva na Slovensku, ktorá prináša vyššiu ochranu spotrebiteľov aj v online prostredí. Spotrebiteľom tiež predlžuje lehotu na odstúpenie od zmluvy bez uvedenia dôvodu z doterajších 14 na 30 dní, ak bola zmluva uzavretá pri nevyžiadanej návšteve obchodníka v domácnosti spotrebiteľa alebo pri organizovanom podujatí na predaj a prezentáciu produktov. Motivovať má taktiež obchodníkov k dobrovoľnému ukončeniu porušovania predpisov a odškodneniu spotrebiteľov, čím sa má dosiahnuť čo najrýchlejšia náprava poškodených práv spotrebiteľov.
"Schválením zákona o ochrane spotrebiteľa sme urobili dôležitý krok smerom k zvýšeniu ochrany zraniteľných skupín spotrebiteľov. Predĺženie lehoty na odstúpenie od zmluvy bez udania dôvodu na 30 dní v situáciách, kedy dochádza k uzatváraniu zmlúv počas nevyžiadanej návštevy obchodníka v domácnosti alebo počas predajných prezentačných akcií, je významným opatrením na ochranu spotrebiteľských práv. Tento zákon má za cieľ zabezpečiť spravodlivejšie podmienky pre spotrebiteľov a zároveň motivovať obchodníkov k dodržiavaniu právnych predpisov a rýchlej náprave v prípade ich porušenia," uviedla podpredsedníčka vlády a ministerka hospodárstva SR Denisa Saková.
Nový zákon zvyšuje tiež ochranu pred umelým navyšovaním cien pred rôznymi zľavami a výpredajmi (napr. Black Friday) v záujme nalákať spotrebiteľov na zľavu, ktorá však reálne zľavou nie je. Prináša taktiež zavedenie prostriedkov nápravy pre poškodených spotrebiteľov v prípadoch, ak sa obchodník voči nim dopustí nekalej obchodnej praktiky a zvyšuje informovanosť pri uzatváraní zmlúv prostredníctvom online trhov. Zákon o ochrane spotrebiteľa taktiež zlepšuje v online prostredí ochranu pred netransparentným nákupom a falošnými recenziami a garantuje rýchlejšiu nápravu a odškodnenie pre spotrebiteľov. Zakazuje sa marketing propagujúci tovar ako identický s tovarom v inom členskom štáte, pričom tomu tak nie, čím sa reaguje na problém dvojitej kvality tovarov.
Najvýznamnejšie zmeny v prospech obchodníkov zahŕňajú vypustenie povinností nadmerne zaťažujúcich obchodníkov, a to bez reálneho prínosu pre ochranu spotrebiteľov, ako sú vypustenie duplicitnej úpravy náležitostí dokladu o kúpe, vypustenie povinnosti zverejňovať oznam o plánovanom dočasnom zatvorení prevádzkarne aspoň 24 hodín vopred. Zákon zavádza taktiež mechanizmus tzv. druhej šance – t. j. viacerých inštitútov smerom k upusteniu od uloženia sankcie alebo zníženiu jej výmery v prípadoch, ak obchodníci dobrovoľne ukončia porušovanie právnych predpisov a uskutočnia nápravu v prospech poškodených spotrebiteľov. Zavádza nové zásady ukladania sankcií s cieľom zabrániť uloženiu likvidačných pokút (sadzby pokút sú určené percentuálnym podielom z obratu obchodníka v záujme ukladania sankcií spravodlivejšie a proporcionálnejšie so zrejmým pozitívnym vplyvom najmä pre malé a stredné podniky).
Najvýznamnejšie zmeny pre orgány dohľadu zahŕňajú jednoznačné stanovenie pôsobnosti jednotlivých orgánov dohľadu s cieľom odstrániť existujúce kompetenčné konflikty a predchádzať vzniku nových, či rozšírenie právomocí orgánov dohľadu tak, aby zodpovedali štandardom požadovaným EÚ.
Zákon nadobúda účinnosť 1. júla 2024.
Tlačový odbor MH SR