Portál elektronických služieb Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky https://portal.mhsr.sk

[Zobrazuje sa optimalizovaná verzia stránky pre slabo vidiacich alebo špecializované či staršie prehliadače.] Prejsť na pôvodnú verziu...


Pokračuj v čítaní alebo preskoč na hlavné menu. Iné možnosti: Prejdi na Vyhľadávanie alebo Pätičku stránky.




Pripomíname si Svetový deň spotrebiteľských práv

Vytvorené dňa: 15.03.2018      Aktualizované dňa: 19.03.2018

Svetový deň spotrebiteľských práv pripadá na 15. marca. V rámci ministerstva hospodárstva pôsobí Európske spotrebiteľské centrum, ktoré je členom siete európskych spotrebiteľských centier ECC-Net. Centrum sa minulý rok zaoberalo okrem iného problematikou finančnej náhrady v prípade zrušenia alebo meškania letu, témou internetových zoznamiek a nejasnostiach pri registrácii do nich, či zavádzajúcimi informáciami, ktoré poskytli zahraničné spoločnosti pri predaji tovaru na výstavách nábytku na území Slovenska.

Európske spotrebiteľské centrum (ESC) v SR bezplatne pomáha spotrebiteľom pri hľadaní riešení v prípade problémov pri cezhraničných nákupoch v rámci členských krajín EÚ a na Islande alebo v Nórsku. Je členom siete európskych spotrebiteľských centier (ESC-net), ktorá pozostáva z 30 spotrebiteľských centier. Po jednom centre je v každom členskom štáte únie a v Nórsku a na Islande. V uplynulom roku ESC v SR pomohlo viac ako 1 100 spotrebiteľom. Počet ľudí, ktorí potrebujú pomoc v prípade cezhraničných nákupov stúpa, a to aj preto, že čoraz viac spotrebiteľov v EÚ nakupuje cez internet. Dôvera v elektronický obchod sa dramaticky zvýšila, najmä pokiaľ ide o internetové obchody z iných krajín EÚ.

Okrem klasických problémov s tovarom objednaným on-line sa začali slovenskí spotrebitelia vo zvýšenej miere sťažovať na rôzne služby poskytované on-line. Ide najmä o marketingové praktiky, na ktoré od roku 2014 upozorňovali najmä európske spotrebiteľské centrá zo severských štátov EÚ, spočívajúce v automatickom predlžovaní členstva a nevyžiadanom opakujúcom sa plnení. Určitá služba alebo výrobok sú dočasne ponúkané bezplatne na vyskúšanie, pričom spotrebitelia nie sú dostatočne informovaní o možnosti ďalších dodatočných platieb.

V poslednom čase v ESC v SR rezonuje najmä téma internetových zoznamiek. Vo všeobecnosti sú všetky prípady rovnaké.  Spotrebitelia sa registrujú na skúšobné obdobie (48 hodín alebo 1 mesiac), no pri registrácii nie sú vopred informovaní dostatočne jasne a zrozumiteľne o tom, že bezplatné skúšobné obdobie je potrebné v určitom časovom predstihu zrušiť výpoveďou, inak dôjde k automatickému predĺženiu zmluvy na časové obdobie 3 mesiace a viac.  Táto informácia je uvedená iba vo všeobecných obchodných podmienkach, s ktorými spotrebitelia síce pred uzavretím zmluvy súhlasili, avšak informácia o automatickom predĺžení zmluvy skrytá vo všeobecných obchodných podmienkach nepostačuje z hľadiska právnej úpravy ochrany spotrebiteľa. V prípadoch z posledného obdobia ide o internetovú zoznamku prevádzkovanú spoločnosťou v Luxembursku.

Ďalšou témou, ktorá spotrebiteľov čoraz viac zaujíma, sú práva cestujúcich v leteckej doprave a to najmä vyplácanie náhrady v prípade zrušenia alebo meškania letu, pokiaľ nebolo spôsobené mimoriadnymi okolnosťami. V tomto prípade spotrebiteľom prislúcha finančná náhrada zo strany leteckej spoločnosti vo výške 250 až 600 eur podľa dĺžky letu. ESC v SR sa v minulom roku podarilo viacerým spotrebiteľom získať túto náhradu, a to aj v prípade meškania letu z dôvodu poruchy na lietadle. Porucha na lietadle podľa rozhodnutia Súdneho dvora EÚ totiž nepatrí k mimoriadnym okolnostiam.

V jarnom období sa na Slovensku koná viacero výstav nábytku, ktoré sú lákadlom aj pre zahraničné spoločnosti. Tie v snahe predať neváhajú spotrebiteľom poskytnúť zavádzajúce informácie. Zo strany predávajúcich najčastejšie dochádza k poskytovaniu klamlivých a zavádzajúcich informácií týkajúcich sa vlastností produktu, pri predaji spotrebiteľom neposkytujú napríklad informácie týkajúce sa postupu a uplatnenia práva na reklamáciu a odstúpenie od zmluvy.  Keď nastanú problémy, je už dávno po výstave a predávajúci z inej krajiny nároky spotrebiteľov vytrvalo ignoruje. Centrum riešilo napríklad prípady nákupu mobilných „klimatizácií“, ku ktorým nie je potrebná hadica na odvod tepla, pretože chladenie zabezpečuje nádobka na ľad a ventilátor. K reálnemu použitiu a zisteniu schopností takejto „klimatizácie“ zakúpenej na jar došlo až v letnom období. Keďže išlo o zmluvy uzavreté na výstavisku, a teda mimo prevádzkových priestorov, predávajúci  bol povinný pri nákupe spotrebiteľom jasne a zrozumiteľne oznámiť informáciu o práve odstúpiť od zmluvy do 14 kalendárnych dní. Predávajúci si túto povinnosť nesplnili,  lehota na odstúpenie od zmluvy sa preto predĺžila.

 

Odbor komunikácie MH SR

Zdroj: http://www.mhsr.sk/press/pripominame-si-svetovy-den-spotrebitelskych-prav


 

Súvisiace portály

 

Pokračuj v čítaní alebo preskoč na hlavné menu. Iné možnosti: Prejdi na Vyhľadávanie alebo Pätičku stránky.



 verzia 2.0.9

Hore